26 september 2009

Viaje a Santa Fe



Vanaf 22/09 tot 25/09 ben ik samen met de klas van mijn middelste zus meegegaan op "vakantie" naar Santa Fe. Het was echt heel leuk, gezellig en heb ondertussen terug ongelooflijk lieve en leuke mensen ontmoet.

Ik vertel ;
De 22/09 vertrekken we om 7.15. Normaal gezien, want hier zijn ze dus NOOIT op tijd. Het was hier bij ons thuis bijna half 8 en ik vroeg aan mijn zus of we niet te laat gingen komen en ze zei dat dat hier normaal was.
En inderdaad toen we toe kwamen in de school waar we verzamelden waren er totaal nog niet zoveel mensen.
We vertrokken met de bus en met een grote groep ( het tweede en derde jaar van de school). We moesten eerst helpen al het eten in de bus te organiseren. Ze nemen hier dus al het eten mee. We hadden taart, spaghetti saus, hamburgers ... alles hadden we mee.
De groep was leuk, maar in het begin voelde ik me echt zo dom want ik ben 18 jaar en al die mensen zijn ongeveer 15 - 16 jaar . Ik voelde me plots beetje te oud, maar ze hebben me direct in de groep genomen en ik heb me uiteindelijk ongelooflijk goed geamuseerd.

We reden ongeveer 1 uur en half en we stoppen in een tankstation. Weet je wat ... Hier in argentinie drinken ze dus zelf MATE in de bus... en als we stopten in het tankstation was dat om ons water te doen verwarmen. Hier verkopen ze dus warm water om mate te drinken.Super grappig.
Daarna kwamen we toe.. het was SUPER mooi en gezellig en groot... je gelooft het of niet maar er was een ZOO, een Zwembad, een feestzaal , allemaal BBQ's waar iedereen gewoon BBQde.
Super gezellig...
Dus voor de middag heeft de leerkracht hamburgers gemaakt op de BBQ en lekker gezellig samen gegeten.

Daarna gingen we naar de Ruïnes gaan kijken van de oude stad Santa Fe. We vertrekken rond half 5 en komen toe rond 5.30. En opnieuw... je gelooft het of niet WE WERDEN NIET MEER BINNEN GELATEN. WE WAREN EEN HALFUUR TE LAAT...
ik ging die nu keer echt bijna killen... das nu toch niet moeilijk om de openingsuren te weten en dan op tijd te komen.
Dus zijn we gewoon terug naar onze huisjes gegaan... we hebben ongeveer 2 uur en 15 min gereden voor .... NIETS... typisch Argentijns volgens mij.

In de avond douchen we.. Ik als laatste want ze maken hier steeds ruzie voor alles ... en ik relativeer dan alles hihi...
Daarna avondeten... we gaan ergens in een huisje binnen gaan eten .. we eten KOUDE pizza met zwanworsten en een beetje rijst met gruyerekaas. Ze eten toch maar raar hoor hier...
En er vielen spinnen naar beneden van in het dak omdat het dak van stro was... EIHHH ik verschoot mij dood.
En er zaten vogels binnen en zelf een PAARD ... hahah ik heb toch moeten lachen.
Voor hun was dat dus normaal dat er daar gewoon een paard los liep .. voor mij was dat ongelooflijk speciaal ...

We hadden heel mooi weer, echt ongelooflijk en in de ochtend was het prachtig.. ik wou buiten eten omdat voor mij dat echt iets speciaal is als het zo mooi is in de ochtend.. Zij willen altijd binnen zitten.. in de donker en naar de tv kijken. Uiteindelijk hebben we wel buiten ontbeten hoor... heel gezellig.

De tweede dag zijn we naar de stad Santa fe gegaan... HEEL MOOI, casa de Govierno zijn we gaan bezoeken. Dat is heel groot en heel mooi, maar het was allemaal aan het rotten omdat de vorige mensen van het govierno nooit iets repareerden enzo.. nu is er een nieuwe "baas" en hij zorgt ervoor dat alles weer mooi wordt.
Casa de Govierno bevind zich op een belangrijk plein met allemaal kerken er rond en kathedralen. We zijn die ook gaan bezoeken, ook heel mooi... ik vond het heel leuk.

In de namiddag zijn we gaan wandelen, nadat we een tornooi volleybal hadden gespeeld... ik kan dus echt geen VOLLEYBAL. Hier is dat nog een belangrijke sport. Iedereen kan dat min of meer spelen.. ik ben daar dus vreselijk in en ze hebben me allemaal ongelooflijk uitgelachen en ik deed uiteindelijk niets anders dan een beetje rondlopen op het veld.. hihi...
Daarna zijn we dus gaan wandelen naar een klein zijriviertje (voor ons eigenlijk heel groot voor hen is dat een rivier maar het was echt nog groot) en die noemt Colastine.
Het was heel mooi, mooi blauw water en er rond allemaal groen, groen groen. Ik heb er mooie fotoos van.

We zijn dan ook onder de tunnel (el tunel subflivial) gereden. Deze tunnel is heel bekend omdat hij onder het water gaat. Onder de rivier Parana.
Hij verbindt twee provincies (als ik het goed heb verstaan). Hij verbindt Entre Rios en Santa fe. Deze tunnel was heel moeilijk om te maken, het heeft 7 jaar geduurd en er zijn 5 doden gevallen door problemen.
Het is ongelooflijk dat zoiets kan gemaakt worden onder water eigenlijk... Dat deed me denken aan Mathias en Sam, jullie zouden dat heel interesant gevonden hebben.. hihi...

De laatste dag mochten we dan gaan shoppen... heel gezellig.. in de stad santa fe en daarna in zo een shoppingcenter.
Het was een heel leuke reis..
maar je gelooft nooit wat ze mij hier soms vragen --- Ze vroegen om elk ding of ik dat in Belgie ook had..., maar ook de domste dingen eh .. eten of zo, bijvoorbeeld ... " hebben jullie in Belgie ook pizza" en dan denken zij dus echt van niet... haha ik heb wel hard moeten lachen vaak...
En ze vinden dat ook zo raar dat wij zoveel talen kunnen ... maar ik vergeet mijn talen hier wel ze... als me iets vragen in Frans dan wil ik altijd antwoorden in het spaans. Heel raar...

Ik heb dan in de terugkeer in de bus aan mijn zus ERIKA een beetje Nederlands geleerd.. En ze kon het echt nog..
Nu weet ze wat "mooie jongen" en "lelijke jongen" is .. Ze heeft tijdens het shoppen niet anders gedaan of gezegd... kijk line een mooie of lelijke jongen echt super grappig... hihi

maar kijk ik ga nu eens alles klaar maken want ik vertrek morgen op reis .. JOEPIE...
ik probeer nog fotoos opteladen in facebook...
Als mama kan dan kan ze er een paar op mijn blog zetten...

dikke zoenen,
en ik moet zeggen IK MIS JULLIE EN IK HEB TOCH OOK ZIN OM TERUG BIJ JULLIE TE ZIJN...
Ik ga blij zijn als het gedaan is ook hoor....

line xxx

11 opmerkingen:

  1. Anoniem9/26/2009

    Hey Line,

    Alles goed met je?
    Ik heb van u mama het adres gekregen van u blog en heb al af en toe eens komen piepen, nu ik terug eens een kijkje neem moest ik nu toch echt eens iets nalaten he. Ik zie dat je het daar wel echt goed hebt he en dat je al heel veel hebt gezien en gedaan. Een echte bezige bij. Echt iets om nooit te vergeten. Als ik jouw verhalen lees krijg ik ook zin om op reis te gaan. Ik hoop maar weet dat wel zeker dat je er nog een prachtige tijd zal hebben. En zou zeggen geniet er nog van en maak er nog heel veel plezier.
    En tot een volgende keer.

    Heel vele groetjes,
    Solaika

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem9/26/2009

    Hoi Line,
    't is weer de max om van je blog te kunnen genieten.
    Patrick en ik zijn net terug uit Botswana en daphne en Pauline uit Thailand, zelfs de jongens waren ook weg naar NY dus Gent was even leeg (?!)Morgen avond zien we je ouders nog eens! te lang geleden. Zullen weer gezellig bijkletsen.
    We missen je ook.
    dikke zoen,
    Dominique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, kijk , openingsuren checken is inderdaad iets waar een mens moet aan denken voor hij ergens wilt naartoe gaan. Maar weet je, zelfs wij op school komen zulke stoten tegen. Onze oudste leefgroep won vorig jaar een wedstrijd en we kregen ingang tickets voor Walibi. De hele school kon gaan. Omdat we vorig jaar het heel druk hadden zijn enkel de oudsten op het eind van het schooljaar naar walibi geweest en gingen we dit schooljaar in september met de hele school.....
    We leggen de datum vast, alle kinderen blij, we organiseren alles... TOT we plots de avond voor de uitstap tot de constatatie komen dat walibi in de maand september enkel open is in de weekends. PANIEK!!
    De maandag ochtend staan alle kinderen (74) met rugzak klaar voor een dagje walibi en moeten wij vertellen dat het gesloten is. Al een chance dat een leerkracht dat ontdekt had de zondagavond, want anders hadden we ook een rit van meer dan een uur achter de rug voor NIETS....
    We zijn dan als alternatief naar paradisio geweest. En het is een heel leuk dagje geworden. Stralend weer en bijna geen volk. Volgens mij zelfs nog beter dan walibi. Ge ziet hé, niet alleen bij jou gebeuren die dingen.
    Lieve zoen en veel plezier in Iguazu, noteer een beetje per dag wat je doet want ik wil je verhaal wel graag lezen. Kus mama

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem9/28/2009

    Liefste Line
    Het is vandaag al de derde poging,jou een brief te schrijven.Het mislukt steeds.Ik
    zal wel iets verkeerd doen.Ja,oma kan niet zo goed mee met al die nieuwe technieken.Ik doe dus weer een poging.Het is al laat,bij ons bijna 1 uur snachts.Caro en Balou zijn al lang in dromeland.Maar mij komen ze om half drie halen,voor zaventem.dus het is de moeite niet meer om te gaan slapen.De reis gaat naar Egypte.Sonja van de cruise eeft de reis gewonnnen,en we gaan nog eens samen weg.Wij zijn altijd nieuwsgierig naar je berichtjes.Ze houden daar precies wel van uitgaan en pleizier maken.Natuurlijk niet zoals bij ons.Later zal je toch blij zijn dat je dit avontuur hebt beleefd.Hier is er ook van alles gebeurd.We zijn met Marjan naar Oostenrijk geweest,Balou was ook mee.Naar Stubaital,je bent er ook nog geweest.In de zomer is het er ook mooi.Caro en Marjan hebben lange wandelingen gemaakt met van die Nordic sticks,daar kun je goed mee klimmen.We hebben ook uitstapjes gedaan,naar seefeld,Leutasch en zelfs over de Brenner een Italiaans stadje bezocht.We zijn ook naar de Elferlift geweest,in de winter komen ze daar met de slee 8 km naar beneden,ik ben met een kabientje heen en weer geweest,maar Caro, Marjan,en Balou te voet naar benedeen gewandeld.Balo was uitgeput.Caro heeft daar Parafly gedaan.Ken je dat?Nu met een Pilot,maar ze zou graag les nemen.een volgende keer.Zalig om over die bergen te zweven.Het was we leen rit van 1100 km.Ik had voorzien om bij Neurenberg te overnachten,maar waren daar te vroeg.Caro heeft op de heenweg gereden en ze wilde niet overnachten,dus zijn we door gereden tot onze bestemming,Brennerspitz.De terugreis heb ik gereden,ook 1100 km.in een keer.Het is gelukt,dus voor herhaling vatbaar.Marjan vond het daar Prachtig.Ze vond het spijtig om te vertrekken.Dit was allemaal positief,maar er zijn ook altijd negatieve dingen.Je gaat het niet geloven,we hadden zoveel kilometer gereden,zonder problemen,berg,berg af,thuis gekomen,ga ik naar de carefour,en terwijl ik wil parkeren,vliegt er een auto tegen mijn mooie nieuwe auto.DE wagen kwam van links,en lette niet op,ik kwam van rechts.Niet leuk.Tamelijk blikschade.Nu weer positief.Johan had mij gevraagd een voordracht te geven over de Holocaust,het was voor de Rotarie club,Ik heb mij dan goed voorbereid,en het is heel goed gelukt,iedereen zat aandachtig te luisteren,achteraf konden ze dan ook vragen stellen.Het was de eerste keer dat ik dat deed.Ze vonden het interessant om iemand te ontmoeten die het persoonlijk had meegemaakt.Ik kreeg dan een heel mooi bloemstuk van orchideen.Dat was een surprise.Caro en Veerle hebben al enkele keren Pedro geholpen,met zijn nieuwe projekt.Hij heeft al tamelijk veel opdrachten,vooral voor feestjes,zoals bij jou afscheidsfeestje.Misschien vraagt hij jou ook wel,als je terug bent.Ik ga nu afsluiten,binnen uuris die mijnheer van luchthaven vervoer hier,Ammuseer je,heeeeel veel kusjes Oma.Hopelijk lukt het nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anoniem9/28/2009

    .GELUKKIG!!!!!!!!!!!!!!!GELUKT.De vorige brieven waren ook zo lang.XXXXXXX

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anoniem10/01/2009

    Lieve Line, 't is hier zo druk dat ik amper je blog kan bijhouden. Maar het is altijd megaleuk om je verhalen te lezen... nu ben ik weer bijgebeend en kan ik het morgen vertellen aan Lucas. Hij geniet keer op keer van je avonturen. Dikke zoenen, Liesje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Anoniem10/01/2009

    Stop me caps lock,
    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Anoniem10/02/2009

    haha dag line,

    ik herken zotveel dingen! echt grappig

    hebben jullie ook paarden? en hoge bomen? amai! haha
    als er iemand engels of frans wil spreken met mij, bestaan mijn zinnen voor de helft uit spaanse woorden, en dan denken ze dat ik dat niet kan!
    en hier zeggen ze altijd mañana vamos... dit en dit, en we gaan dat kopen en dit doen morgen. en de volgende dag gebeurt er helemaal niets!
    op de universiteit heb ik echt al uren wachtend doorgebracht! ik altijd juist op tijd, zij een half uur, uur of twee te laat!
    en voor mijn familie om 8u ergens zijn, is om acht begin klaarmakem... en ahora is eerst nog een douche, een hele laag shmink en dan zijn ze klaar!
    en ze lachen mij ook uit met mijn volleybal, iedereen kan dat hier ook.

    ik denk het enige grote verschil is dat het hier constant zot warm is en echt meer dan 30 graden heel het jaar door, dus voor mij is het gelijk heel de tijd vakantie. en nog een verschil is dat ik echt slecht ben in mijn blog bijhouden! ge zijt een zotte daarin!
    ma amuseer je daar nog! geniet er maar van!

    dikke kussen
    Nina

    BeantwoordenVerwijderen
  9. heej Line,

    tof om te horen dat bij jou wel (zo goed als) alles goed gaat,

    hier in Frankrijk (ja, ik zat bij jou in de groep op orientatie weekend en volg je blog al sinds je vertrokken bent :p) is het deels wat minder, ik ga van gastgezin veranderen maar moet nog ongeveer 2 weken wachten maar ondertussen zegt mijn familie al helemaal niets meer tegen mij. Dus ik moet nog twee weken verdrietig en slechtgezind in een gezin zitten, hoewel ik ni echt het gevoel heb dat ik die twee weken nog volhoud.

    Ma kben echt wel blij om te horen dat bij jou, in Argentinie alles wel redelijk goed verloopt, hoe zijn de andere meisjes van wep? Hoor je hen veel? Ik vond het wel spijtig dat na het orientatieweekend het contact is fout gelopen, maarja, beetje bij beetje vinden we iedereen terug?

    Groetjes Berdien

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Lieve lieve Line!!!

    Dit weekend verjaardagsfeest gehad en heb aan jou moeten denken hoor. Ik ben ergens blij eens te lezen dat je ook wel blij gaat zijn als je terug bent want ik vond het echt al veel te goed gaan bij jou ;) Het is normaal dat het gemis toch wel eens toeslaat hé.. Maar straks zijn de mama en de papa daar al en is het avontuur alweer voorbij en zal je nog zoveel heimwee hebben naar argentinië :) Bal vd Voskenslaan begint te naderen, ik las dat je het zo jammer vond dat je niet kan komen ;) maar als je terug bent zullen we nog wel is een goed feestje bouwen id CC ;) Hele dikke kussen!!

    Ik denk aan jou!!

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Anoniem10/03/2009

    Nu je terug thuis komt van de uitstap heb je al genoeg tijd besteed aan het lezen van de mooie en leuke reacties zodat ik nu niets meer ga schrijven .t Zal voor de volgende keer zijn wanneer je alles verteld hebt over de mooie reis,we zijn benieuwd naar je verhalen!!!
    Tot later Lineke.Nog heel veel liefs en dikke kus bommake en bompa

    BeantwoordenVerwijderen